کردستان عراق می خواهد آمریکا وکیل جداییش از بغداد باشد!

کردستان عراق می خواهد آمریکا وکیل جداییش از بغداد باشد!

به گزارش ندای ارومیه، فارین پالیسی با اشاره به تحولات اخیر کردستان عراق نوشت: کردستان عراق این هفته در تدارک برگزاری کمپینی در واشنگتن است تا حمایت دولت آمریکا را برای جدایی از عراق در همه پرسی ماه سپتامبر به دست آورد. این در حالی است که عراق هر گونه گفت و گو درباره تجزیه عراق را رد می کند و مقامات آمریکایی نیز می گویند این تلاش برای تجزیه طلبی آغاز یک جنگ طاقت فرسا خواهد بود.

در این مطلب آمده است فلاح مصطفی باقر رئیس وزارت روابط خارجه دولت محلی کردستان عراق که اخیرا سفری به واشنگتن داشته می گوید امیدوار است توانسته باشد همتایان آمریکایی خود را برای موافقت با تجزیه عراق و تاسیس دولت کردستان متقاعد کرده باشد.

مصطفی باقر در گفت و گو با فارین پالیسی گفته است “ایالات متحده با توجه به اهرم فشاری که در اختیار دارد می تواند نقش موثری را در وساطت اربیل و بغداد ایفا نماید.”

به نوشته فارین پالیسی ۱۷ درصد بودجه ملی عراق صرف کردستان می شود اما در سال ۲۰۱۴، بعد از یک مناقشه بر سر فروش نفت، نخست وزیر وقت عراق نوری المالکی از فرستادن مبلغ درخواستی کردستان سرباز زد که بحران مالی را جرقه زد.

این مجله نوشت: در ماه ژوئن، رئیس جمهوری کردستان مسعود بارزانی اعلام کرد که منطقه در تاریخ ۲۵ سپتامبر همه پرسی برگزار خواهد نمود که در آن کردستان عراق که دارای حدود۵ میلیون شهروند است به این سوال که “آیا کردستان مستقل می خواهید” پاسخ “اری” یا “نه” خواهند داد.

این اولین باری نیست که بارزانی فراخوان همه پرسی می دهد، اما بار مساله فرق می کند و بر خلاف همه پرسی غیر رسمی که در ژانویه ۲۰۰۵ برگزار شد که در آن غالب کردها برای استقلال رای دادند، این همه پرسی به طور رسمی توسط دولت محلی حمایت می شود.

رئیس وزارت روابط خارجه دولت محلی کردستان عراق که تا کنون با درک هاروی مدیر امور خاورمیانه انجمن امنیت ملی، استوارت جونز نایب رئیس دفتر امور خاور نزدیک وزارت دولت، برت مک گورک سخنگوی مخصوص ایالات متحده در ائتلاف ضد داعش و نیز اعضای کمیته وزارت خارجه ملاقات کرده، در گفت و گو با فارین پالیسی گفته است: آمریکا فهمیده که (دولت فعلی) کردستان عراق بهترین دوست و هم پیمان او در برقراری دموکراسی و مبارزه با تروریسم هستند.

به نوشته فارین پالیسی راندا سلیم تحلیلگر ارشد مرکز مطالعات خاورمیانه در واشینگتن معتقد است حتی «بله» قدرتمند در همه پرسی پیش روی کردستان عراق نیز نظر واشنگتن را عوض نخواهد کرد. او می گوید “آمریکایی ها خواستار این اهرم فشار اضافی نیستند.”

اسلیم به فارین پالیسی گفته است: “یکپارچه ماندن منطقه و تجزیه نشدنش در شرایط فعلی بهتر است.”

نیکولاس هراس پژوهشگر انستیتو نیو امریکن سکیوریتی نیز گفته است “بارزانی به دنبال خیزش نرم به سوی تجزیه است و قصد دارد از جواب مثبت (احتمالی) در همه پرسی تنها به عنوان اهرم سیاسی استفاده کند”

به نوشته فارین پالیسی اما فلاح مصطفی باقر رئیس وزارت روابط خارجه دولت محلی کردستان عراق با جدیت به دنبال تقویت رابطه آمریکا با کردستان و کسب رضایت آن ها برای حمایت از تجزیه عراق است.

انتهای پیام/