“خان‌بابا‌خان” همچنان در انتظار تدبیر مسئولین!

“خان‌بابا‌خان” همچنان در انتظار تدبیر مسئولین!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ندای ارومیه، خان بابا خان، کوچه ای نام آشنا برای مردم ارومیه که دیگر سال هاست آوازه آن به گوش اهالی سایر استان ها و حتی کشورهای همجوار نیز رسیده است. هر روز صد ها نفر با امید مداوا و رهایی از بیماری راهی این کوچه شده و در پس کوچه های تنگ و پر پیچ و خم به دنبال پزشک مورد نظر خود می گردند.

کمتر کسی از شهروندان ارومیه ای است که تا کنون گذرش به این کوچه نیفتاده باشد. مراجعه کنندگان اما، علاوه بر مراکز پرشمار درمانی، با ترافیکی سنگین و سرسام آور مواجه می شوند. وجود داروخانه ها و مراکز آزمایشگاهی  نیز بر حجم این ترافیک افزوده است.

نبود پارکینگ، مراکز رفاهی و محلی برای اقامت، مشکلات متعددی را ایجاد می کند، این را به وضوح می توان از چهره های خسته و کلافه بیماران دریافت.

وقتی مسئولین تصمیم گرفته بودند این کوچه تاریخی شهر را به محلی برای درمان بیماران تبدیل کنند، شاید فکرش را هم نمی کردند که تمرکز و تراکم مراکز درمانی روزی بلای جان شهر شده و بار آن بر دوش همه سنگینی کند.

حالا چند سالی است که به فکر گرهگشایی از این مشکل افتاده اند. گاهی صحبت از انتقال آن به خیابان دیگری به میان می آید و گاهی ایجاد مرکزی در بخش های کم تردد و حاشیه ای شهر.

بهمن ۱۳۹۲، هادی بهادری که آن روزها معاون عمرانی استاندار بود، از راه اندازی دهکده یا شهرک سلامت طی آینده ای نزدیک خبر داد. وعده ای که حالا سه سال و شش ماه از آن می گذرد اما همچنان خبری از تحقق آن در کار نیست.

ایجاد این دهکده نه تنها مشکلات کوچه خان بابا خان و ترافیک خیابان امام (ره) را رفع خواهد کرد بلکه زمینه رشد و توسعه گردشگری سلامت در آذربایجان غربی را نیز فراهم خواهد کرد.

تمرکز زدایی از خان بابا خان با انتقال مراکز درمانی به خیابانی وسیع در یکی از مناطق حاشیه ای و کم تردد شهر راهکار دیگری است که طی این سال ها ارائه شده است.

گرچه سالهاست تمام این طرح ها روی کاغذ خلاصه شده و نتیجه ای از آن دیده نمی شود.

حال تنها زمان مشخص خواهد کرد که ایا بالاخره اقدامی عملی در راستای رفع این نیاز ضروری شهر صورت خواهد گرفت و یا احداث شهرک سلامت نیز به جرگه مطالبات پرشمار پاسخ داده نشده مردم خواهد پیوست.